Travel review tips by the Avanti Group

Boker som inspirere reise: lesernes tips

Lesere anbefaler boker som har inspirert dem til a reise. Send oss din reisetips for sjansen til a vinne et £350 ferie bilag

Porten

Selv planlegger en tur til Sørøst-Asia, anbefalte en venn "The Gate" av François Bizot, historien om sine opplevelser i Killing Fields. Det er både spennende og inspirerende, grafisk beskriver en manns orkesterplass på en av historiens mest forferdelige hvordan kristentro. John le Carré skriver i forordet, "nå og da du leser en bok, og, som du setter det, du innse at du misunner alle som har ikke lest det, bare fordi, i motsetning til deg, de har erfaring før dem.

Hva bedre Beskrivelse kan det være av "The Gate"? Jeg kan ikke gjøre rettferdighet så få ord insight gir et fantastisk land, sin nære historie og dets folk. Hvis du kan, sett Kambodsja nær toppen av listen over steder å besøke, og Les denne forbløffende boken først.

Ian Horrocks, from Kent, wins a voucher with DialAFlight

Miniatyrmaleren

Så mange bøker har inspirert meg til å reise, som The Beach av Alex Garland (Ko Phi Phi/Thailand) og Shantaram av Gregory David Roberts (Mumbai). Disse hvorvidt min appetitt på å lese bøker som fremkalle locale, både fortid og nåtid. Den siste boken som hjalp meg forestille ekkoene av fotspor siste er den miniatyrmaleren av Jessie Burton, i slutten fra 1600-tallet Amsterdam. Det motivert meg til å utforske kanalene og visualisere tidligere liv, hva det kan ha vært som å leve i de store hus. Forfatterens fantasi ble sparket av Petronella Oortman regjering hus i Rijksmuseum, og besøke den brakte boken og byen potente liv.

Tina Hartas, London

8.55 til Bagdad

Denne boken av Andrew Eames fylt meg med entusiasme for både tog og Agatha Christie, inspirerende meg å gjøre reisen via Istanbul i Aleppo. Restauranten på Sirkeci stasjonen, Istanbul, er fylt med Orient Express memorabilia og falming fotografier av Agatha og hennes mann, arkeologen Max Mallowan. Vi fulgte i fotsporene til Eames og Christie, krysse Bosporos og fortøyning opp utenfor imponerende tyske utsiden av Hyderapasa stasjon, der vi fikk nattoget til Eskisehir. I Aleppo Hotel Baron var Agatha og T E Lawrence, men i 2010 motsatte av modernitet. Mine tøyet returnerte innpakket i julen papir.

Liz Fosbury, Bristol

Scatter her er for stor

Jeg ønsker å nominere det Scatter her er for stor av Bilal Tanweer, en meget imponerende bok. Tanweer var født og oppvokst i Karachi... og den viser. Byen kommer gjennom kraftig på hver side – smuss, massen av menneskeheten, den konstante trafikkorker, sjarmen av mange av folket og nastiness andre. Du virkelig føler du er der, fra søppel-strødd stranden på havutsikt til bankende gatene i markedene. Så levende og overbevisende er Tanweers skildring av stedet og dens innbyggere, er det vanskelig å tro at dette er hans første bok. Folk skriver han om virkelige (Hvis feil) og Karachi er kjernen i fortellingen. Det er ikke en by som jeg har besøkt, men jeg nå føler jeg har en (ingen tvil naivt) forståelse av deler av den.

Tony Geary, Northumberland

Mesteren og Margarita

Min interesse for historie tok meg og mine venner å palasser i St. Petersburg, men spenningen jeg følte i trange annenrangs jernbanevogn til Moskva kom fra min kjærlighet til Bulgakov's The mesteren og Margarita.

Vi gjorde at vi inkludert berømte strukturen i St. Basil's Cathedral i vår ferie reiserute. Og selvfølgelig vi sette tid til side for å stokke rundt urørlig kroppen Lenin i stillhet. Våre reiser historier, men kom fra unconventionally knust-sammen kafeer og barer, hvor vi møtte spennende mennesker som ønsket velkommen oss å dele vodka og en sovjetisk historie. Hver kveld følte at det var skrevet av Bulgakov som hans karakterer ble brakt til liv. Som romanen gå du i gatene i Moskva med følelsen av at noe magiske, mystiske, eller med bisarre kan oppstå bak noen dør; og vi fant ut var det svært ofte.

Adam Jackson, Oxford

Overtalelse

Besøk Lyme Regis, gikk Tennyson til Cobb, til det «nøyaktige stedet hvor Louisa Musgrove falt". Som faller, i Jane Austens overtalelse, synes å bringe heftig Louisa og kaptein Wentworth sammen men faktisk gir den eldre, klokere Anne Elliot en ny sjanse. Austen roman inspirert meg og min mann til å stå i April solskinnet på Cobb: Jeg gjorde ikke faller. Den franske løytnantens kvinne har også Cobb, men Austen banker John Fowles til en cocked hat. Hennes reiseskildring innganger: "Cobb... og vakre linjen av klipper strekker ut øst for byen, er det fremmede øye vil søke; og en veldig merkelig fremmed det må være, som ikke ser sjarm i nærområder av Lyme, å gjøre ham ønsker å vite bedre.

Dorothy McMillan, Glasgow

Minareten Djam

Ikke mange mennesker får sjansen til å reise, enn si å leve i Afghanistan. Etter å ha jobbet i privat sektor i 10 år der ute funnet jeg det fantastisk beliggenhet full av historie. Min viktigste inspirasjonen kom fra Freya Stark og hennes reiser, og jeg fulgte entusiastisk i hennes fotspor etter å ha lest The Minaret av Djam og hennes andre bøker. Ting har endret seg dramatisk selvfølgelig, men de er fortsatt det samme-som er en ånd av eventyret i trusselen om fare.

Roger Lloyd, via e-post

Den bronse rytteren

Paullina Simons romanen The bronse rytter er vakker, ikke bare på grunn av sin fenomenale historier om kjærlighet og tap, men hennes utrolige beskrivelser av Russland. Boken er satt under andre verdenskrig i St. Petersburg, hvor folk lidd en ufattelige grad. Men Simonss beskrivelser av vakre gatene, landsbyer og naturen som klarte å overleve krigen uskadd er så perfekt gjør de du desperat å oppleve landet som hennes historie helter elsket så dyrt. Det er kanskje uvanlig for en roman fylt med lider å inspirere noen å besøke Russland, men denne den did. Simons lar deg se skjønnheten i St. Petersburg til tross for den enorme død og ødeleggelse. Hennes ord hoppet av siden til meg og gjorde meg vil besøke Russland.

Alexandra Gatfield, Edinburgh

Dublinere

James Joyces samling av noveller, Dubliners, fanger mange aspekter av den store byen, men "The Dead" er de mest stemningsfulle fortellingen om dem alle. Som tenåring på Oscar Wildes gamle skolen jeg var fullstendig klar over Dublin 100 miles unna, men da jeg leste Joyce historien jeg så tydelig byen i all sin georgisk plassert, edvardianske-sett ennå modernistiske prakt. Opphold på hotellet Gresham vogn kjører langs de vakre eiendommen Epiphany partiet i spinsters' hus oppe på innleder Quay, alle kommer til liv. Du kan lukte gåsa og høre musikken samt travelhet skjørt Drilling rundt i rommet. Men Gabriels kone, WordPress, husker bare Galway og mistet første kjærlighet, ser klart det ville landskapet blant vakre åser og lyng, achingly vakre naturen kalt "Joyces land", den tragiske måten hennes kjærlighet endte sitt liv når hun slått ham ned. Ingen bok påvirker en mer, ingen følelse av sted bedre fortalt, ingen stoppe ønske om å være der.

Ian Elliott, Belfast

Eastern Approaches

I 1952 fikk i en alder av 10, jeg en kopi av Eastern Approaches av Fitzroy Maclean; Jeg fortsatt har det, og noen ganger jeg tommelen frem medtatt. Dette er en fengende tale og intriger, men for meg var det avsløring av eksotiske fjerne steder som fanget min fantasi; Jeg virkelig, ønsket virkelig å reise på silkeveien, og besøke Tashkent, Bokhara og Samarkand. Jeg endelig gjorde det 45 år senere. ha gått rett fra skole til Sandhurst, og tilbrakte de neste 32 år i hæren. Nå, etter ulike siste turer til Kina og Sentral-Asia, jeg har oppnådd en del, men ikke alle, av drømmen.

Brian Robinson, Essex

Sørover fra Granada

Før min ferie i Alpujarras i fjor, jeg bodde for et par dager i Granada og gjort tid til å lese Gerald Brenans klassiske Sør fra Granada. Denne boken, publisert i 1957, er en berusende konto hverdagen, folklore, skikker og historie i en landsby i Sierra Nevada i tjueårene. Mye har endret seg i dette området, men hans utsøkte prosa åpner et vindu til en nå nesten forsvant verden.

James Logan, Co Derry